Helgtips

Jag fick ett mail om temafesten förförra helgen... TACK! Och bland annat så efterfrågades recept på ribsen jag hade gjort. Jag kan ju lika gärna kan dela med mig av det här bland all inredning, de är så hiskeligt goda. Karin... här kommer det, kladdigt goda ribs med lite hetta! Jag har aldrig testat att grilla annat än i ugnen för jag har fått för mig att det lätt blir bränt på utegrillen då det är en del socker i receptet men man kan ju alltid testa, för "grill på grillen" är ju ännu godare! Trevlig helg på er!
 
Till ca 1 kg revbensspjäll eller kamben behövs: 1,5 dl Sweet Chili, 3 msk ketchup, 3 matskedar honung, 1 matsked olja, 2 teskedar salt, 2 vitlöksklyftor, 1/2-1 tesked svartpeppar och 1 tsk grillkrydda+ ev. extra.
 
Sätt ugnen på 175-200 grader. Vispa ihop marinaden så att allt blir ordentligt blandat. Häll på marinaden på spjällen. Lägg dom sedan på en plåt och ställ in mitt i ugnen. Jag brukar pensla undersidan med marinad och lägga den sidan uppåt först. Kör in den i ugnen 20-25 minuter. Sedan vänder jag på dom, penslar på marinad och kör ovansidan lika länge. Dessutom brukar jag krydda lite extra med grillkrydda ovanpå marinaden, innan de går in i ugnen. De är väldigt heta när de kommer ut ur ugnen så låt dom svalna av en stund innan dom äts. Dom är lika goda kalla också. Det här receptet passar jättebra till kyckling också.

Kommentarer
Postat av: Kerstins foto

Det där ser ju jättegott ut, maken är galen i spjäll så jag får ta och testa det här receptet. Men det står både msk och dl på ketchup, ska det vara msk?
Må så gott.
Kram

Svar: Tack för att du uppmärksammade felskrivningen, Kerstin! Har ändrat det nu! Jag lovar... det är galet goda kamben, du måste bara testa! Ha det gott, du med! Kram
Irene

2013-09-26 @ 14:14:07
URL: http://www.kerstinsfoto.se

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se