Hemma hos Lena

Det är lite extra roligt att få skriva om denna våning som ligger ute till försäljning nu då jag känner dom som bor där. Lena och jag var kollegor när jag hade min butik för herrans massa år sedan och att hon är duktig på inredning, det vet jag. Det ser man inte minst på bilderna som finns på Bjurfors men även här nedan. Jag tycker inredningen är trivsamt och personlig och samtidigt oerhört stilig och allt är så smakfullt gjort! Nu ska jag berätta lite mer om inredningen så följ med...
 
 
Vi börjar i vardagsrummet! Soffgruppen är designad av den danske designern Johannes Andersen (1903-1991). Serien heter Capri och den designade han för möbelföretaget Trensum som hade sin storhetstid på 50-talet och det nästan bara för sitt samarbete med Johannes Andersen. Just Capri är bland Johannes Andersens mest eftertraktade design. Mattan med prickarna ser ut som ett riktigt dyrköp, den kommer från Ikeas PS-kollektion 2012! Den sätter sin prägel på rummet och passar så bra ihop med möblerna. Ja, man kan nästan säga att den är pricken över det berömda i:et!
 
 
Tavlan är härlig med sina lite svulstiga former tillsammans med modellen på golvet som har fått en gammal motorcykelmössa på huvudet och glasögon. Lite lagom skämtsamt inslag!
 
 
Tre rum i fil, så vackert! Längst bort är tv-rummet, i mitten vardagsrummet och närmast sovrummet! Höga vackra spegeldörrar och något som jag tycker är väldigt snyggt i sammanhanget, det är de svarta breda trösklarna som avdelare mellan rummen. Så effektfullt mot de vita golven! Och samma fina gråa nyans på väggarna genomgående i alla rummen!
 
 
Tv-rummet
 
 
En titt i sovrummet! Här blandas nytt och gammalt. Äkta matta på golvet och om jag inte ser fel så ligger det en pläd av designern Viola Gråsten för Tidstrand på sängen. Och liksom i de övriga rummen får fönstren tala för sig själv, inga gardiner och det behövs inte med så vackra fönster!
 
 
 
 
Köket är stort och rymligt så det finns gott om plats om man har många gäster på middag. Över det gamla matbordet hänger... vad jag tror en Semi lampa modell äldre. Den som numera tillverkas av Gubi, har ju den vita själv! Barstolarna är Kartells. Köksinredningen kommer från Marbodal, bänkskivorna är av svart diabas. Vitvarorna kommer från Miele och det svartvita golvet Marmoleum från Forbo.
 
 
En kul detalj som man ser bättre på bilden här under är den runda väggen som är ett före detta trapphus. Dörren bredvid leder ut på den ena balkongen av två, den andra finns i vardagsrummet.
 
 
En snabbtitt in i badrummet där även tvättavdelningen finns. Vita kakelbeklädda väggar och på golvet ligger en kristallmosaik vilket innebär att plattorna är gjorda av glas som färgats på insidan. Detta ger golvet en fantastisk lyster och djup.
 
 
Och till sist hallen! Välkomnande med den fina tapeten Aquarium av Nina Campbell. Liten fin matta också, undrar om den kan vara från Ikea? Våningen är renoverad efter en brand i augusti 2008 och då med avseende att bevara och återskapa originalutseendet. Kök och bad är dock utförda i modern och exklusiv tappning. Och med det önskar jag er en trevlig helg!
 
Ja... vad tycker ni? Visst är det fint och snyggt inrett!
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Läcker lägenhet! Är själv så glad i mitt eget Johannes Andersenbord och mina Gråstenplädar. Dessutom kul att se att man kan dela inredningsdetaljer men ändå i slutändan ha olika inredningssmak. Syns vi på söndag förresten?

Svar: Är det du Anna-Karin? Står som anonym men jag vet att du har en "Gråsten" :) Nej, jag kommer tyvärr inte med! Jag är upptagen på söndag och måndag är alltid svårt att ta ledigt! Hoppas ni får det kul!
Irene

2014-09-13 @ 16:09:17
Postat av: tina

Vilket vackert och personligt hem. Fin blandning av olika detaljer, stilar, modernt och lite gammalt! Tack för titten och din beskrivning...
kram tina

2014-09-16 @ 22:53:45
URL: http://tinaminastina.blogg.se

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se