Årets växter

I helgen åkte jag förbi blomsterhandeln och den stora parkeringen var full med bilar och det stod fullt på gatan också. Visst kliar det i fingrarna att plantera på altan men med kallare väder i sikte är det väl bäst att vänta ett tag till. Och då kan jag också fundera på vad jag vill ha för blommor. Varje år utses växter och 2014 Årets Pelargon är en ny sort som heter Katy 13. Den tillhör Moonlight-serien och är en pelargon som blommar rikligt och länge med tvåfärgade blommor. Katy 13 ingår i gruppen zonalpelargoner som är mycket tåliga och är de som är vanligast för utplantering i balkonglådor och krukor.
 
Bild: Blomsterfrämjandet/Annika Christensen
 
Även Årets Perenn utses varje år och 2014 är det Vårälväxing som vi ska ha i rabatt och kruka. Och kärt barn har som vi vet flera namn så det kanske är någon som känner igen den under namnen blåax eller svartäxing. Jag känner inte igen den alls! Det här är den perfekta växten att ha i sin plantering då den tål nästan allt, helt skötselfri och är dessutom härdig i hela landet. Läs mer här...
 
Bild: Poul Petersen
 
Bild: Poul Petersen

Kommentarer

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se