Äppel, päppel, pirum, parum

I år får vi otroligt mycket äpplen, grenarna är tunga av all frukt! Jag brukar koka äppelmos av dom. För finns det något godare än hemmagjord äppelmos med kall mjölk? Nej... det är riktigt gott! Och så brukar jag skala och skära äpplen i bitar som jag sedan lägger i plastpåsar och stoppar in i frysen. Det är perfekt att kunna ta fram färdiga bitar för pajformen när man blir sugen på att göra en paj. Och det lär bli många sådan under vintern om man ser på det vildvuxna Maglemer-trädet som är fullt av rödgula äpplen! Hur är det i övriga landet, har ni gott om frukt ni som har trädgård?
 
 
 
Sorterna ovan är, från vänster... Greve Moltke (päron), Maglemer, Filippa och Husmodern. Gamla sorter som säkert finns ännu! Filippa tycker jag är ett jättebra äpple att göra paj av, det mjuknar så där lagom och smakar underbart gott! Även till mos. Det är också bra att lagra om man vill ha att äta under vintern. Så det rekommenderas om någon går i "köpa-äppleträd-tankar"! Husmodern är också ett kanonäpple till paj och mos. Vi har några sorter till, två små träd som är relativt nyplanterade och ger ett fåtal äpplen och så har vi också ett Ingrid Marie fast det sjunger på sista versen. Men det räcker så gott med det som är!

Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

Oj vilket träd! Själv får jag hålla till godo med vad affären bjuder just nu, men det är å andra sidan inte fy skam nu när de svenska äpplena säljs. Köper oftast Discovery eller Aroma. Lite trista namn (tycker jag) på två kanonfina sorter.

2013-09-18 @ 20:04:18
URL: http://nancyandi.blogg.se
Postat av: Purple Area

Wow, vad mycket äpplen, så kul! Vi hade nog inte mer än 10 på vårt, vet inte vad jag gjort för fel.

/Susann

2013-09-21 @ 00:58:02
URL: http://purplearea.blogspot.com

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se