Söndagen här

Så här ser söndagen ut i bilder här i "proforma-hemmet". Jag har fixat med sovrummet. Kornischen är helt klar, jag har klätt om den med tre lager tyg. Eftersom det blev för tunt med bara ett lager fick jag köpa mer tyg och så tog jag det dubbelt för säkerhets skull... och allt sydde jag för hand och limmade på ett band över sömmen sedan. Viktigt att det är snyggt på undersidan också. Nu blev det bra, riktigt bra! Sängen håller på att få sig en uppfräschning med nytt tyg i en mörkgrå färg, samma som sänggaveln ska få. Det är ett ganska mäktigt jobb då det ska formsys och sedan sys på för hand upptill och skjutas fast med häftpistol undertill. Lite som att klä om en möbel. Jag har fortfarande svårt att krypa ner på golvet så jag får sätta mig på en pall och sy för hand... nu på tisdag när jag är ledig. Blir jättebra när det väl är klart. Och medan jag fixade bakade min man knäckebröd!
 

Kommentarer
Postat av: Kerstins foto

Men så duktig du är, vilket otroligt jobb du lägger ner. Mitt tålamod skulle inte räcka till sånt, men så har sömnad aldrig varit min grej. Toppenfint blir det i alla fall och du kan vara både nöjd och stolt.
Stolt också över maken som är duktig på att baka. :)
Ha en fin måndag.
Kram

2013-03-18 @ 00:12:08
URL: http://www.kerstinsfoto.se
Postat av: Karin

Så superfint det ser ut! Jättenyfiken på hur du har gjort med gardinerna och den snygga lösningen som döljer själva stången. Tusen tack för svar!
Karin

Svar: Hej Karin... tack! :)Längderna har jag satt på en takskena med glid så man kan dra för om man vill, s.k. U-skena. Den går att skruva direkt i taket men eftersom jag har snedtak och dessutom högt i tak använde jag beslag och satte fast den på väggen istället.
Till kornischen har jag använt en bräda som jag klätt in med tunn fibervadd och sedan med samma tyg som gardinen. Jag sydde ihop tyget för hand på baksidan (bilden längst upp till höger) eftersom kornischen är så lång, då är det mycket svårare att dra på en färdigsydd "tunnel". Dessutom är det inget "glid" i fibervadden så det blir trögt också. Min kornisch är nästan fem meter lång och det tog kanske 45 min att sy så det var inte så farligt. Skruvar man gardinskenan i taket behövs ju egentligen ingen kornisch eftersom man knappt ser skenan då men eftersom min sitter på väggen ville jag dölja den. Kornischen sitter också fast med beslag men inte samma som till gardinskenan utan lite kraftigare för just kornischer. Kirsch har sådana, kolla produkten "vinkel" på denna sidan: http://www.kirsch.se/produkter_se/produkter_skenor/produkter-skenor-flexi
Hör gärna av dig om du undrar nåt mer!
Irene
Irene

2013-03-18 @ 08:40:11
Postat av: Karin

Hejsan Irene,

tusen tack för ditt svar! Det är fantastiskt snyggt! Nu efter din beskrivning om hur du har gjort ska jag ta mig en funderare och se om jag kan få det lika snyggt! Får jag fråga dig om vilken typ av tyg du valde till gardinerna. Sedan skulle jag väldigt gärna vilja det du gjorde med sängen som du visade lite av. Du har verkligen inspirerat mig!!! Stort tack igen för att du tog dig tid att svara och för en inspirerande blogg. Karin :D

2013-03-18 @ 21:33:12

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se