Kivi

Kan detta var Sveriges mesta populära ljuslykta? Ja, jag tror bannemej det! Den finns säkert i vansinnigt många hem... eller vad tror du? Visste ni att den här lyktan som är designad av Heikki Orvola började tillverkas redan 1988 av Iittala? Det är alltså 24 år sedan. Själv upptäckte jag den först alldeles i början av 2000-talet. Då blev det inget köp utan det blev några år senare, 2 stycken limegröna som kom 2003. Sedan dess har min samling utökats med gråa, blåa, vattengröna, gröna och i klarglas, en del 2 av och nån 3 och t.o.m. 4. Iittala har däremot ökat på sin samling med väsentligt fler, hela 41 färger sedan starten! Ja, nog finns det många färger att välja bland även om inte alla fortfarande tillverkas. Och det finns säkerligen någon färg för alla, eller hur! Och man kan kombinera som man vill eller så kan man få tips via denna lilla skola. På bilden den nyaste färgen som heter sjöblå. Den ser jag gärna i verkligheten, den kan nog passa ihop med mina andra.



Kommentarer
Postat av: millandante

Hihi... och jag äger EN! I klarglas... men det får gärna flytta in fler framöver:)



Du kommer få stans snyggaste kontor!



KRAM

2012-01-24 @ 23:25:06
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: tina

De är fina Kivi! Jag köpte nog mina första precis som du några år in på 2000 talet, några klarglas, några grå och kanske det är den du visar, tre vattenblå som jag kallar dem=) De är alltid med och brinner någonstans här hemma, just nu på en tavellist i köket.

Idag testade vi som sagt lasagnen och den är precis

som du undrade med zuccini i. En glad överraskning, alla gillade den och den kommer definitivt göras igen. Lchf pasta har jag inte testat, men vi har kokat strimlor av zuccini som vi hyvlat med osthyvel och använt som pasta till köttfärssås och såklart parmesanost. Ska dela med mig också om jag hittar nåt bra recept,det är toppen att få lite tips och idéer. Vi brukar göra god glass, jordgubbsglass av grädde, creme fraiche och lite sötningsmedel och tinade jordgubbar som får gå i glassmaskin. En sked eller två till kaffet ger den där lilla knorren som man såväl behöver till fikat =)

Vi hörs snart ...kramkram

tina

2012-01-24 @ 23:57:51
URL: http://tinaminastina.blogg.se/
Postat av: Lotta

Gillar också Kivi-lyktorna. Och även hos mig finns de i några olika färger. Men oj, att de funnits i många färger visste jag, men i hela 41st. Fantastiskt!

kram

2012-01-25 @ 07:20:39
URL: http://lotenlind.blogg.se/
Postat av: Frida- med bebis på jäsning ♥

Tycker dessa är super snygga! Och kul att de finns i så många färger.

Kan man liva upp ett vitt bord super enkelt med lite kivi ljuslyktor ju :D



DU har förresten fått en blog award av mig!

Kram kram

2012-01-25 @ 18:44:30
URL: http://fridajohanssonsblogg.blogg.se/
Postat av: Elajo

Dessa ljuslyktorna är en smått genial idé! Supersnygga! :)

2012-01-26 @ 23:34:26
URL: http://vaggur.se
Postat av: Blomman

Jag är en stor fan av kivilyktor, har tappat räkningen hur många jag har... många färger har jag iallfall. Sjöblå var ju jättefin, det blir nog ett måste. Min första lykta har havsblå som namn, den finns tyvärr inte kvar i sortimentet.

Ha det gott!

2012-02-04 @ 15:32:17
URL: http://www.blommorna.nu
Postat av: Domesticka

Hejsan!



Kan upplysa om att den nya SJÖBLÅ är exakt den samma som kulören HAVSBLÅ som utgick för några år sedan! Jag som har både glas och lyktor i HAVSBLÅ är så glad att den är tillbaka, om än under annat namn! Nu ska framför allt dricksglassamlingen bli komplett igen. Mvh/ANNA



PS:Superfin blogg!

2012-02-25 @ 11:15:09
URL: http://domesticka.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Kan man få för många Kivis? Jag har till och med röda varianter jag bara tar fram till jul. Köpte nog mina första i början av 90-talet, då var inte färgerna så många. Just nu är det fler gula som hägrar.



Aha har havsblå, tyckte nog den var snarlik i färgen.

2012-02-25 @ 16:44:20
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se