Julens goda

Att baka och göra godis hör julen till, det är väl enda gången det är tillåtet att få frossa i sötsaker. Synderna får man väl ta tag i sedan om man går överstyr. Därför tänkte jag tipsa er om några godsaker, en del gammalt och en del nytt. Låt er väl smaka! Och trevlig Tredje Advent till er alla!

Jag har faktiskt aldrig gillat saffran men här om dagen bakade jag ändå saffransbullar då jag hade fått smaka så goda. Helt oemotståndliga är dom och därför ville jag tipsa er om dom här som är som en dröm. Baka, baka... du lär inte ångra dig!


Mina hallontryfflar rekommenderar jag i år igen. De kommer ursprungligen från ett dessertrecept där de skall ligga inuti portionssuffléer men efter jag stoppat en tryffel i munnen var jag fast så dom här gör jag varje jul! Likaså Leilas Rocky Road, ett godis som verkligen fallit de flesta i smaken.



En variant till Rocky Road och kanske lite nyttigare är bräck. Man smälter mörk choklad och blandar i eller lägger ovanpå olika rostade nötter. Gott är att strö lite havssalt på också. När det stelnat bryter man i lagom stora bitar. Jag kan inte nog betona att använda choklad av högsta kvalité, det gör så mycket till smaken samt att det är skönt att veta att man inte får i sig onödigt skräp. Värt varenda öre! Vill man ha ett bräck som är krispigare kan man ha i corn flakes istället, inte lika nyttigt dock. Bilderna nedan har jag lånat från nätet, övriga är mina egna.



Sist men inte minst en citronkola som "Mat-Tina" gjorde i ett av sina program för några år sedan, fräsch med lagom syrlighet och "jättegott"... som hon säger. Recept kommer lite snabbt så här: 5,75 dl socker, 3 st citroner, rivet skal och saft från, 125 g smör, 350 g vit choklad, 225 g kokosfett. Koka upp sockret med saften och skalet från citronerna. Sila ner sockerlagen i en tjockbottnad vid kastrull och låt det koka till dess att temperaturen uppgår till 114 grader. Pensla samtidigt kastrullens kanter med vatten för att förhindra kristallisering av sockret.Tillsätt smöret och låt det koka vidare till dess att temperaturen uppgår till 119 grader. Rör ner den vita chokladen och rör om ordentligt till dess att chokladen smält. Rör därefter ner kokosfettet lite i taget så att det blandar sig ordentligt med smeten. Häll smeten i två ca 25 cm långa brödformar eller en lite större form och låt dem stå i kylen i ca ett dygn. Förvara kolan inplastad.

Kommentarer
Postat av: LissenTo

Bakat saffransbröd och pepparkakor har jag gjort. Men oj nu tror jag att jag måste ha lite godistillverkning innan jul. Frestande gott och till jul vill man ha det där extra. Tack för recepten.



Kram Lissen



2011-12-11 @ 16:33:07
URL: http://lissento.blogg.
Postat av: Åse - Interiörguiden

Jag kan bara stämma in, de där saffransbullarna är helt ljuvliga!

2011-12-11 @ 19:56:37
URL: http://www.interiorguiden.se
Postat av: Mimmi

Allting ser superduper gott ut! :D

2011-12-11 @ 20:19:43
URL: http://mimmimore.blogg.se/
Postat av: a-k

Bullarna ser fantastiskt goda ut Irene!

2011-12-11 @ 22:10:56
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Eleonore

Oj så mycket gott, dina saffransbullar ser riktigt goda ut! :)

2011-12-13 @ 20:34:47
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/
Postat av: Kerstins foto

Ojojoj, vad många go´saker. Måste testa receptet på saffransbröden. Rocky road har jag aldrig testat, tycker att det verkar vara för sött och för många grejer i, men jag kan ju ha fel.

Måste ta och inventera skafferiet och dra iväg till affären för att fixa ingredienser. Men först ska jag iväg till lilleman och vara barnvakt medan mamman får fara iväg på en timmes massage. Det kan hon behöva.

Må så gott.

2011-12-15 @ 13:17:40
URL: http://www.kerstinsfoto.se
Postat av: Sofia

Åh så mycket gott!

2011-12-15 @ 22:17:09
URL: http://borninmay.blogg.se/
Postat av: Emmy

Åhh vad mycket gott! Dessa saffrans bullar måset jag prova på" Ska imorgon ge mig på tredje omgången saffransbak och är lite läs dom gamla vanliga så det där måste testas! Kul :-)

2011-12-20 @ 17:26:33
URL: http://bemlan.blogg.se/

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se