Kräftskiva

Ikväll ska vi på kräftskiva!
Vi har firat med goda vänner i 20-25 år så det är verkligen en tradition för oss och vi har väldans kul när vi träffas. Vi har alltid havskräftor nu för tiden för vi tycker dom är godast men för många år sedan brukade vi fiska kräftor tillsammans, alla familjerna. Barnen såg alltid fram emot det, de tyckte det var så spännande. Hur många får vi i år? 20 eller 10 eller... ? Det hände faktiskt vid något tillfälle, att vi bara fick några stycken, för det var väl inte det bästa kräftvattnet. Tyvärr blev det kräftpset i sjön så det blev inget mer fiske för oss.

Sedan hade vi kräftskivan... så mycket bus vi hittade på! Men det är en annan historia. Ja... vi har många roliga minnen!

Tänkte tipsa om en sida med hur många snapsvisor som helt. Den heter Snapsvisor.nu och där finns ett program att hämta hem med passande namnet "Godast i Botten"... och med det kan man skapa snapsvisehäften till festen.

Uppdatering:
Tyvärr finns inte programmet "Godast i botten" att ladda hem längre utan man gör häftet direkt på nätet och sparar sedan ner det som en pdf-fil. Snapsvisor, it is!




För mig blir kvällen utan alkoholhaltiga drycker... :(
Kan tyvärr inte drick något, varken snaps, öl, vin eller liknande drycker. Efter många års "ont i magen" med magkatarr och magsår konstaterades det (med gastroskopi) att jag hade en magbakterie, Helicobacter Pylori, som orsakat sår i magen samt att jag har ett bråck på övre magmunnen. Bakterien är nu borta med hjälp av en dunderkur av två olika sorters penicillin. Bråcket finns tyvärr fortfande kvar, det får jag leva med med hjälp av medicinering. Detta gör att jag inte kan äta och dricka allt. Det är många som har det så här med mer eller mindre besvär, tyvärr tillhör jag dom som har mer.
Bara en liten parentes...

Kommentarer
Postat av: Viveka på Humlebacken

Men oj, din stackare, men vad skönt att de kunnat konstatera vad det är, det är väl inte helt vanligt att de klarar att ta reda på just vad magont beror på.

Jodu, agapanthus kan man klara ute, om man har tur, skyddat läge och vintern inte blir så kall.. Lycka till

2008-08-08 @ 17:24:17
URL: http://humlebacken.blogg.se/
Postat av: SMÄM

åh vad gott. kräftor är nästan det godaste skaldjuret.

2008-08-08 @ 17:46:39
URL: http://smam.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Det låter trevligt =) Kräftor är ju så gott och mysigt att träffa vänner samtidigt.

Kram Rebecka

2008-08-08 @ 20:14:13
URL: http://roomdesign.blogg.se/
Postat av: Eva

Oj vad tråkigt det där med din mage. Men vet du vad; jag hade också problem med min mage i ungefär ett års tid. Troligen p.g.a flera års stress på jobbet. De konstaterade bråck på övre magmunnen på mig med - och att jag tydligen hade början till magsår längre ned (tolvfingertarmen). Men, idag mår jag utmärkt och har inte ont i magen längre :-) Kan tillägga att jag började med lactosfri mjölk också efter det, kan hända att det också påverkat.

Ha en trevlig kväll!



2008-08-08 @ 20:33:34
URL: http://suntliv2.blogg.se/
Postat av: dahlarna

Jag ÄLSKAR kräftor! Måste försöka få till en kräftskiva! Tråkigt med din magen, med skönt att det börjar bli bätrte! Hoppas att du får en mysig helg! KRAMIS!!

2008-08-08 @ 21:59:55
URL: http://dahlarna.blogg.se/
Postat av: Tjohalia

Vilken härlig tradition! Vad tråkigt att höra att du har problem med magen. Kram Sandra

2008-08-09 @ 06:50:52
URL: http://tjohalia.se
Postat av: Annette

Hoppas du hade en trevlig kväll!



Tråkigt att du har besvär med magen.



Visst kan man ha kul utan alkohol och man mår bra nästa dag också... :-)



Kram Annette

2008-08-09 @ 20:10:46
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: Henrik

Hej! Desperat letar jag nu efter "Godast i botten", helt utan framgång. Tror deras sida har lagt ner. Har du möjligtvis programmet kvar så du kan skicka det till mig? Vore oerhört vänligt om det går!

2009-07-20 @ 21:59:17
URL: http://henrikpyssling.blogg.se/

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se