Sänggavel, del 3

Att klä gaveln med tyg är inte svårt men det man måste vara jättenoga med att spänna tyget ordentligt för att slippa fula veck vid knapparna. I alla fall på "min" modell, vill man ha veck ska man göra på ett annat sätt. Tyget ska naturligtvis vara hyfsat trådrakt också, givetvis beroende på vad för tyg man har om det syns. Ett tyg med grova trådar ser "vågigare" ut än ett med tunna om man inte spänner det jämnt. Vik in kanten och skjut fast tätt med häftpistol.
 
 
Hörnen kan vara lite knepiga eftersom det är mycket tyg som ska läggas runt hörnet och man vill ju ha dom så platta som möjligt. Tänk på att klippa bort tyg allt eftersom så man inte klipper för mycket på en gång. Jag gjorde ett veck mitt på hörnet, där knappnålarna sitter och sydde ihop det med små, små stygn för hand. Tyckte det blev snyggast! Hörnen nertill är kanske inte lika noga eftersom det inte syns på samma sätt då man oftast har ett sängbord som skymmer.
 
 
Sist ska knapparna på plats och det är lätt att trä persiennsnöret från baksidan men desto mer tålamodsprövande att hitta hålet på tillbakavägen. Hur hårt ska knapparna sedan dras? Jag hade så svårt att bestämma mig så jag gick ett par dagar och tittade och funderade... och tittade igen. Men ska det vara en stoppad gavel så ska det... så det blev hårt! Knyt en dubbelknut på baksidan. Be någon om hjälp att dra åt knapparna så du kan titta på framsidan att de blir lika jämt åtdragna och dra så knuten hamnar en bit från hålet. Lås fast knuten med häftpistol. Knyt även en knut en bit längre ner och skjut fast där med så är du säker på att de sitter som berget! Snörena behöver ej klippas av då de ändå inte syns. Voilà... ställ gavel på plats!
 
 
En liten glimt får ni på det färdiga resultatet. Resten får bli när allt annat är klart runt om, jag ska bl.a. ha sänglampor som jag inte ens beställt än. Och så ska jag fixa till sängborden på nåt sätt... jag har en idé om hur. Här har jag bara ställt kuddarna mot gaveln så ni får en känsla av hur hög den är och hur knapparna sitter. Är du sugen på att göra en själv så finns del 1 och del 2 under kategori: DIY - göra själv
 

Kommentarer
Postat av: Åse Balko

Så fin den blev, så inspirerad jag blev! Vad slutade prislappen på, om jag får fråga?

Svar: Tack, Åse... jag är så nöjd med den! Kul att det inspirerar och den är faktiskt inte särskilt svårt att göra. Bara lite otympligt och tungt emellanåt. Men det är det värt! Och lite sport är det ju att ha gjort den själv! Priset då... jag har ju handlat i omgångar och kommer inte riktigt ihåg. Det var skumgummit som var dyrast (ringde runt och spannet var mellan 600 och tusenlappen), sedan tyg, spånskiva (ca 100 kr på Byggmax) och vadd samt knapparna som en tapetserare slog (15 st-150 kr) så runt 1200 kr gissar jag.
Irene

2013-08-11 @ 21:21:30
URL: http://xn--sebalko-dxa.se
Postat av: Ambienti

Tack för tipsen!
Det blev verkligen jättesnyggt! :)
Kram
Christina

2013-08-12 @ 23:25:54
URL: http://www.ambienti.se/blogg

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se