Sänggavel - del 1

Nu har jag fått hem allt material till sänggaveln och tänkte ta tag i den i helgen. Under väntans tider fick jag i alla fall samlat på mig inspiration i rätt riktning så jag vet vad jag har att gå efter. Det är alltid bra att tänka till innan för har man väl gjort fel så är det inte alltid så lätt att rätta till. Några hållpunkter är de här!
 
1. Gaveln bör vara lite bredare än sängen eftersom täcke och överkast ökar på sängens bredd när man bäddar. 10 cm extra är ett bra mått. Till en dubbelsäng som är 180 cm bred bör gaveln vara ca 190 cm. Spånskivan sågar jag alltså knappt 190 cm och så räknar jag med att tyg+ fyllning (se punkt 4) gör det resterande upp till måttet 190 cm.
 
2. Höjden bestämmer man förstås själv men det är bra att tänka till innan hur man vill bädda så den inte blir för låg. I mitt fall är sängarna lite högre samt att jag har stora kuddar som ska luta mot gaveln så därför har jag bestämt mig för höjden 140 cm. Det handlar ju om hur mycket man vill att gaveln ska synas ovanför kuddarna.
 
3. Knapparnas placering ska ha samma mått från kanten som mellan knapparna. Man kan också ta halva det måttet. Jag tänker göra som på bilden, där är knapparna placerade på samma mått från sidan som mellan, vågrätt sett. Lodrätt är de placerade med halva det måttet. Sätter man dom så här så ser det jämnt och snyggt ut och man får en känsla av att de är lite centrerade med en bred kant runt om. Rita ut på spånskivan var knapparna ska sitta och borra hål innan du limmar på skumgummi.
 
4. Sätt vadd över skumgummin och runt kanten! Många hoppar över det men det blir alltid snyggast. Det rundar av kanterna och ger en lite mjukare känsla. Och sedan blir tyget mer följsamt och fastnar inte som det gör direkt mot skumgummit.

 
Min sänggavel blir ca 7 cm tjock. Baksidan är en spånskiva på 16 mm, på det en 5 cm skumgummiskiva, tunn vadd ovanpå det och sist tyget. Knapparna har jag överlåtit till en tapetserare att slå, bara tio kr/styck. Det är värt att slippa pillet med att göra dom själv.

Kommentarer
Postat av: millandante

Det där blir SNYGGT!!! Skulle också behöva en sänggavel... får klura på om det blir något liknande..:)

Ser att du hängt upp hängmattan, fint:) och va bra att du förberett dig för en skön semester!!!

Varm kram

2013-07-04 @ 22:17:06
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Kerstins foto

Det kommer att bli toppen. Smart att lämna bort "knappandet", det lär nog inte vara helt enkelt. Ska bli kul att se hur det blir när det är klart.
Ha det gott.
Kram

2013-07-05 @ 01:01:32
URL: http://www.kerstinsfoto.se

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se