Stockholms Design Week och Elle Interiör

Denna vecka trängs det av inredningsintresserade i Stockholm! Idag (7-11 februari 2012) startar Möbelmässan i Stockholm, Stockholm Furniture Fair... och Light Fair. Visst hade det varit kul att vara där, det kan jag inte säga annat men jag får trösta mig med många bra rapporter, det är ok det med. Många bloggare finns ju på plats och de har ett digert men roligt program framför sig så vi lär nog inte missa så mycket av nyheter och annat intressant!


Gårdagskvällen fick inleda Stockholms Design Week med ELLE Interiörs Designpris 2012 som delas ut till svenska formgivare. Mest spännande var det att Gunilla Lagerhem Ullberg, chefsdesigner på Kasthall mattor sedan 25 år fick priset som ÅRETS DESIGNER... Med en utsökt känsla för färgkombinationer och material och en nyfikenhet som får henne att ständigt utveckla mattkonsten. Oftast brukar det vara möbeldesigner som får det eftertraktade priset.



Gunillas mattor för Kasthall pryder idag såväl privata hem som exklusiva modebutiker världen över. Bland hennes absoluta klassiker kan nämnas ryamattan Moss, den gnistrande handtuftade mattan Monroe, den vävda mattan Marocco och den nostalgiska Karin, med ett mönster av virkade mormorsrutor. De senaste åren har Gunillas intresse för blommor och trädgård även resulterat i en svit bilder kallad Herbarium, som består av bilder där motivet byggts upp med hjälp av blommor som Gunilla samlat, pressat och monterat i flera lager så att de bildar geometriska och kaleidioskopiska mönster. En av bilderna kommer att göras till en matta som kommer att säljas exklusivt i numrerad upplaga i Kasthalls butik i Stockholm, detta för att fira hennes 25-årsjubileum som chefsdesigner. Herbarium-sviten kommer även att ställas ut på Nationalmuseum från maj månad.





Några som också belönades
ÅRETS STJÄRNSKOTT tilldelades Axel Bjurström... har en unik förmåga att förnya välbekanta föremål och ge dem ett samtida uttryck. Som till exempel den moderna pigtittaren Piga och nattljusstaken Vesper samt tv-möbeln i form av ett staffli.







ÅRETS PRODUKT FÖR DET DUKADE BORDET gick till Servisen Mademoiselle Oiseau, formgiven av Anna Lerinder och med dekoration av Lovisa Burfitt.




ÅRETS TEXIL belönades textiltrycket Vattenblänk av konstnären Astrid Sylwan för Marimekko, ett fantstiskt tyg även om jag personligen föredrar fägställningen i trycket Sanum. Bilder på hennes tavlor samt en intervju från 2009 kan du se här.


De övriga nio pristagarna hittar ni förstås hos Elle Interiör därifrån jag också lånat några bilder.

Kommentarer
Postat av: Jenny - Hemtrender

Jag är inte heller på plats:/ men himla fin rapport du gjort, inte svårt att hänga med i vad som händer i vår huvudstad ändock, tur att vi har varandra!=)



/Jenny

2012-02-07 @ 14:44:23
URL: http://hemtrender.blogg.se/
Postat av: Lotta

JätteFin sammanställning du gjort :-) hos mig blev bara en vinnare presenterad ;-) jag åker till mässan på fredag morgon, så nu ser jag fram emot en härlig helg i huvudstaden. Kram

2012-02-07 @ 21:36:43
URL: http://lotenlind.blogg.se/
Postat av: Lotta

JätteFin sammanställning du gjort :-) hos mig blev bara en vinnare presenterad ;-) jag åker till mässan på fredag morgon, så nu ser jag fram emot en härlig helg i huvudstaden. Kram

2012-02-07 @ 21:37:42
URL: http://lotenlind.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag ska gå!

På lördag tillsammans med tre designintresserade kollegor ska vi hänga på låset och stanna till de kastar ut oss.

Ser fram emot att se just de du nämner (Lovisa Burfitts grejor..) och Kaskad av Björn Dahlström. Skulle gärna vilja ha hans stol.

Det ska också bli spännande att se vad Form Us With Love har gjort.



Hoppas kunna fotografera något i alla fall!



Kramar

2012-02-07 @ 22:57:04
URL: http://jagochvitt.blogspot.com
Postat av: Anna-Karin

Bra att få bli uppdaterad angående detta. Mailboxen svämmade över när jag kom hem från Kenya och jag orkade inte riktigt reda ut allt som hänt under denna vecka.

2012-02-25 @ 16:21:53
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se