Så här ligger det till

Jag har inte varit så flitig med bloggen den sista tiden och det har sin förklaring. Jag har funderat länge på om jag ska ta upp det här på bloggen för jag vill ju att min blogg ska vara en inredningsblogg men eftersom jag tror att det kommer att vara så här ett tag framöver känner jag att jag vill förklara.
 
De här skördade vi på två dagar... 19 stycken!
 
Jag fick för ett tag sedan en sjukdom som heter Tietzes syndrom. Det är en sjukdom som yttrar sig med inflammationer i broskskivan i förbindelsen mellan revben och bröstbenet. Följden är en fruktansvärd smärta, särskilt vid andning och nästan alltid vid djupa andetag. Andas måste man ju göra och även sitta ibland och också ligga ner när man sover! Det är jobbigt! Särskilt alla uppvaknanden under natten så bristen på sömn blir snabbt stor. Monotona rörelser som att sitta vid datorn är inte bra eller köra bil med mera och inte heller tunga lyft... osv. Tur jag har ett stående jobb, för jobbar gör jag men mår kasst dagen efter. Snart semester som jag ändå ser fram mot... vila! Antiinflammatorisk medicin klarar inte magen av, det har jag prövat så det är lite som att välja mellan pest och kolera. Ont i bröstet eller magen. Välj! Jaja. Nu ska jag inte bli mer långrandig än så med mina problem och jag är inte ute efter medömkan och "stackars dig" utan det här är bara en ren förklaring hur läget är. Och också bristen på inlägg och kommentarer från mig. Och... är det någon därute som har eller har haft denna fruktansvärt jobbiga sjukdom så kontakta mig gärna och berätta hur du blev kvitt den eller hur du lever med den för det går inte att hitta så värst mycket på nätet och det finns ingen behandling. Tietzes kan klinga av inom loppet av ett halvår... *håller tummarna för det*... upp till nåt år eller två... *håller tummarna där med*... men den kan också bli kronisk. Nej, fy sjutton! Gott till er alla tills nästa gång!
För den som vill veta mer om Tietzes syndrom kan läsa om det här, här, här och här!

Kommentarer
Postat av: Helena

Hej
Jag åkte på eländet för ca 13 år sen. Önskar jag kunde säga att jag är bra. Bättre, men inte alls bra. Inflammationer, åker ur led i bröstkorgen å det verkar dom inte kunna fixa. Åkt på flera diskbråck som inte underlättat tillståndet, kan vara därför som mitt blivit låååångdraget. Jag går vid smärtmottagning för att få rätt smärtlindring, hoppas du fått kontakt med dom i ditt län. Önskar dig lindring och att du får bra hjälp snart! /Helena

Svar: Hej Helena! Usch och fy... man blir så ledsen när man hör att det kan vara så långdraget. Eller kroniskt som det har blivit då! Och så tråkigt med diskbråcken också, har själv haft det så jag vet att det är jobbigt. Ja, denna värk jämt och ständigt!Jag har inte kommit så långt att jag är kopplad till smärtmottagningen än. Jag blev hemskickad från VC med antiinflammatoriskt som jag åt i fem dagar innan magen sa ifrån. Eller jag stod inte ut längre! Och värktabletter som föga hjälper när det är som värst. Man får ta en dag i sänder helt enkelt och hålla tummarna att inflammationerna ge vika, har läst om det också så jag hoppas. Annars blir det VC igen... för nästa steg. Hoppas dig lindring också. Och att ett under sker! /Irene
Irene

2014-07-02 @ 21:52:14
Postat av: Kerstins foto

Nej men fy så trist. Har faktiskt aldrig hört talas om den tidigare och det är riktigt synd att jag ska höra att du har fått den. Jag förstår din inställning till antiinflammatoriska, sitter i samma sits själv. Tar man dom pajar magen, tar man dom inte så får man ta värken. Jag väljer värken.
Hoppas verkligen och håller tummarna för att det här är nåt övergående för dig och att du får all möjlig hjälp som går att få.
Sköt om dig och ta det försiktigt.
Stor och varm kram till dig.

Svar: Tack, Kerstin! Det är så trist! Jag hade inte heller hört talas om denna sjukdom innan men sökte på nätet på mina symptom och hade ställt min egen diagnos innan jag kom till läkaren. Allt stämde och han bekräftade vad jag befarade. Jag ÖNSKAR att det hade fungerat med antiinflammatoriskt men i och med att jag redan medicinerar för magen (har bråck på övre magmunnen, haft magsår) så säger magen ifrån direkt. Så det är värken jag får stå ut med istället. Jag vet ju att du förstår vad det innebär att gå med ständig värk! Ja, jag hoppas verkligen att det går över... man får leva på hoppet!Kram till dig med!
Irene

2014-07-03 @ 01:07:21
URL: http://www.kerstinsfoto.se
Postat av: Viktoria

Hej Irene!!
Så fruktansvärt jobbigt! Att behöva välja mellan pest & kolera. Ständig värk sätter sig ju gärna på "hjärnan" också... Så hoppas innerligt att det ger med sig inom kort & att du har möjlighet att göra saker du mår bra av under tiden, så du kan hålla humöret uppe!!! Varmaste kramar från Viktoria <3

Svar: Åh, tack snälla Viktoria! Trots att jag inte är ute efter kommentarer om mitt tillstånd så blir jag ändå väldigt glad! Nu vankas ju semestern med vila och baaara roliga saker, tror det kommer att göra mig gott! Kram tillbaka till dig! :)
Irene

2014-07-09 @ 07:26:10
URL: http://dahlarna.blogg.se
Postat av: Ambienti

Hej Irene!
Jag har varit bortrest ett tag och har inte läst ditt inlägg förrän nu... Vad fint och modigt av dig att vara öppen och skriva och berätta! :) Håller verkligen tummarna för att du blir frisk snart! Tänk på dig själv i första hand och gör det som du orkar och mår bra av (men jag hoppas naturligtvis att du fortsätter att blogga i den mån du kan)! Det är ju inte kvantitet utan kvalitet som räknas...;-)
Sköt om dig och ha en riktigt skön semester!
Kram Christina

Svar: Tack Christina! Ja, det är vila som gäller, som alltid med en inflammation. Och jag har känt mig mycket bättre de senaste dagarna så jag hoppas att det vänder och ger med sig nu. Och att jag aldrig får tillbaka det!Skön semester till dig med! Kram
Irene

2014-07-11 @ 23:36:22
URL: http://www.ambienti.se/blogg/

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se