Shanghajad...

Det var väl inte riktigt sanning som jag skrev i förra inlägget för mitt i den sakta lunken pågår egentligen förberedelser för fullt! Nytt pass är fixat och visum är klart och på fredag åker vi till Kina, Shanghai närmare bestämt! Det ska bli så spännande eftsersom jag aldrig har varit i den delen av världen tidigare så det lär väl bli en kulturkrock även om Shanghai är en av de mer modernare städerna i Kina. Har hört att staden också kallas för Asiens Manhattan! Vi blir borta i åtta dagar och min man ska jobba lite mellan varven. Vad jag ska göra då får vi se men en sak som är säker är att jag kommer att blogga därifrån i alla fall om allt går som jag vill, därav den nyinköpta datorn. Så nästa vecka blir den här bloggen inte bara en inredningsblogg utan det landar nog ett och annat vykort också. Och jag hoppas på att hitta något spännande där vad det gäller hus och hem som jag kan visa er. Om inte annat kanske jag får för mig att besöka Ikea för att se om det ser likadant ut även där. Nyaste katalogen ligger förresten ute på nätet... här, men inte den svenska eller kinesiska utan "the american one"!



Tornet till vänster på bilden, Shanghai Tower är under byggnad, ska bli 632 meter högt och väntas bli klart 2014. Det med den röda kulan, Oriental Pearl Tower är TV-tornet och det som ser ut som en kapsylöppnare är Shanghai World Financial Center, världens tredje högsta byggnad idag, 492 meter högt. Jag har varit uppe i både Empire State Building och World Trade Center i New York vilket var högt upp, "kapsylen är ännu högre så vi får väl se vad jag tycker om det. Jo, för upp i den ska jag! Wish me luck! Nej, vänner... åter till strykningen.

Kommentarer
Postat av: Helene Langborg

Jin mao tower som man ser i mellan de två nyaste byggnaderna var vi uppe i 2006 när vi var där över Påsklovet.

Carrefour varuhus, Grand gateway, Yuyan garden, Pearl city och tygmarknaden får du inte missa.

Gamla staden är också fint även om det mesta är fejk och nybyggt.



Kram och ha det så kul!

Helene

2011-08-03 @ 12:48:15
URL: http://ullevidsdal.blogspot.com
Postat av: Linda

Å så spännande att åka dit! Och det ska bli skoj att följa med dig via bloggen dit :) Jag har en kompis som precis är hemkommen därifrån på en två veckor vistelse inför deras flytt dit i september. Jag vill verkligen också besöka denna stad framöver! Kram Linda

2011-08-03 @ 12:58:56
URL: http://alltochelleringet.blogspot.com/
Postat av: Mrs. b

Spännande! Maken har varit där i jobbärenden ett par ggr. Då brukar jag skicka med en "shoppinglista" med honom. T.ex. fina pashmina-sjalar går att hitta billigt.

2011-08-03 @ 13:13:00
URL: http://mrsbandco.se
Postat av: Karin

ÄLSKAR den staden. Var där förra månaden och ska snart dig igen:)

2011-08-03 @ 13:25:28
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: LissenTo

Vad roligt att du ska följa med och nu förstår jag att du vill ha en bra dator med dej. Hoppas du får möjlighet till att känna stadens puls. Många lyckade shoppingturer, packa lätt :-)osv

Ser fram emot att se dina personliga bilder och höra om dina egna intryck.



Måste bara berätta att det finns sjöbodar på många ställen längs kusten här i Norrland.



Kram Lissen

2011-08-03 @ 18:11:20
URL: http://lissento.blogg.
Postat av: Angelica

Alltid kul med Kina! Ska själv snart dig igen...! =)

Asiens Manhattan har jag aldrig hört... Är det inte Orientens Paris? Hur som helst så vill jag bara tipsa dig om att gå upp i Hyatt Hotel till Cloud 9, väldens högst belägna bar! Jättefin utsikt och drinkarna kostar inte mer än här hemma!

Dessutom finns det en gammal fyr som ligger på The Bund. Gå upp till högsta våningen som är en uteservering och sitt och kolla på den intensiva sjötrafiken! I Shanghai har man inte tid att blogga, tro mig!

Ha så kul! =)

2011-08-03 @ 18:47:27
Postat av: Vardagstugg

Spännande med Kina! Trevlig resa!



Annelie

2011-08-03 @ 22:27:29
URL: http://vardagstugg.blogspot.com
Postat av: Annette

Ha en riktigt trevlig resa!!



Kram Annette

2011-08-03 @ 23:04:23
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: Sandra | Inspirera Mera

Åh vad underbart! Dit skulle jag gärna resa framöver.



Svar:

Jag också, velat ha den riktigt länge.



2011-08-04 @ 02:20:16
URL: http://www.inspireramera.se
Postat av: Lotta

Vad härligt det låter!!!

Själv älskar jag också att resa.

de sista turerna har ju gått till USA,'men aldrig har jag v art i N.Y. Nu är iaf den trippen beställd, och vi åker i nästa månad.

Visst är det härligt att ha något att se fram emot... Önskar dig en underbar resa!!! kram

2011-08-04 @ 07:07:10
URL: http://lotenlind.blogg.se/
Postat av: House of Jammi - blogg och webshop

Så superkul att åka till Shanghai, en superspännande stad! Ur shopping-synpunkt är jag supernöjd med det skräddarsydda, men billiga kopior är ofta bara billiga och inte alls bra. Vi köpte bl a skor som höll en gång, sen var det bara att slänga.

2011-08-05 @ 09:36:47
URL: http://houseofjammi.blogg.se/index.html

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se