Gamla stan och Yu Garden

Här om dagen var vi till Yu Garden, en vacker kinesisk trädgård som ligger i området som heter Yuyuan. En del säger att detta området Yuyuan är riktigt gammalt medan andra säger att det är nybyggt. Jag vet inte hur det är med det, kanske en mix men något som jag vet är att det är sådant här jag gärna ser när jag är i Kina. Ett som är säkert är att trädgården Yu är gammal, den anlades under Mingdynastin (1368-1644) av en stadstjänsteman vid namn Pan Yunduan. Trädgårdens namn Yu betyder på kinesiska glädjande och tillfredsställande och trädgården var specialbyggd för Pans föräldrar som en plats för dom att njuta av en lugn och lycklig tid i sin ålderdom. Trädgården blev 1982 förklarad som nationalmonument. Fortsatt information finns förutom på hemsidan också här och här.


















Resten av området Yuyuan är byggt i samma stil. En annan dag när vi promenerade runt där kom en äldre man fram och tilltalade oss, kines för övrigt och han pratade bra engelska... annars har det varit si och så med det. Han jobbade som volontär i området och ville att vi skulle komma med upp på taket för att se utsikten. Vi följde med upp och det är jag jätteglad att vi gjorde! Här ser man det gamla Shanghai möta det nya och det var en fantastisk utsikt. För övrigt var det här uppe vi var på teceremonin också, rekomenderad av samme man.









Det här blir det sista inlägget om Shanghai. Tack för att ni stått ut med mig och min reseskildring trots att detta är en inredningsblogg. Det syns på statistiken att det är många som är här inne och läser och det är ju glädjande om ni också tyckt att det har varit intressant. Sedan har det här också fungerat som en dagbok, inte bara för mig själv utan även för mina nära och vänner... som ett helt gäng vykort som aldrig blir skickade! Vi ses i Sverige nästa inlägg, imorgon väntar drygt 14 timmars flygresa. Trevlig helg till er alla och... 再见上海  (hej då Shanghai)

Kommentarer
Postat av: Purple Area

Vilka härliga bilder, ser väldigt spännande ut. Träden är ju otroligt vackra.



/Susann

2011-08-13 @ 17:00:22
URL: http://purplearea.blogspot.com
Postat av: LissenTo

Viket äventyr du är med på Irene. Vackra bilder och byggnadsstil, växtlighet och allt är ju så annorlunda mot vårt land. Lägg till dofter och atmosfär. Vilka reseminnen du får.



Kram Lissen

2011-08-13 @ 21:11:27
URL: http://lissento.blogg.
Postat av: Kristina - ingen vanlig dag

Vilken resa! Och så kul att du delar med dig av alla bilder och text. Man får reslust :)

kram / kristina

2011-08-15 @ 22:14:11
URL: http://ingenvanligdag.blogg.se/
Postat av: Åse - Interiörguiden

Så otroligt vacker arkitektur! Jag vill så gärna åka tillbaka till Kina, det är ett så fantastiskt land.

2011-08-16 @ 20:50:30
URL: http://www.interiorguiden.se

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se