Knäck en nöt...

... det är klurigt, för att inte säga... omöjligt ibland!
Mina blir aldrig hela utan går sönder i många bitar.
Det finns en del på marknaden och jag har inte testat många modeller men en del verkar
 logisk och självklara... och att de verkligen ska fungera som man tror eller hoppas!!
Det finns olika konstruktioner för att få sönder en nöt. Man kan...
klämma, pressa, skruva, trycka... hammaren!? 
Nästan lite som "Far jag kan inte få upp min kokosnöt... *sjunger*... "


                                                                                                              "Vår Herre har skapat nötter
                                                                                                                     men han har inte knäckt dom"

                                                                                                                                                J.W von Goethe


Den här från Drosselmeyer kostar 300 kr på Pid.





Den här skönhet kommer från Meny, pris 329 kr på Dansk Design.




Den här hittade jag på en sida med företagspresenter.
Design: Ineke Hans. Pris 145 kr




Sist men inte minst
är den här lilla sötnosen som jag  hittade på Tradera.

För den som är intresserad så pågår auktionen fortfarande, sluttiden är 2 dec.
Högsta budet ligger i skrivande stund på 610 kr

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Ja, knäcka nötter är inget jag gillar. Vet inte hur jag bär mig åt men jag lyckas klämma fingrarna med jämna mellanrum. Så jag låter andra göra det åt mig. ;)

Ha en fin lördag.

2008-11-29 @ 11:33:09
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com/
Postat av: Lissen

Det låter ju hur tjejigt som helst att säga att elefanten är "sötast". Men det är den. Men på något vis skulle jag vilja pröva den danska, bara för att känna om den funkar. Förr var nötter obligatoriskt här hemma vid jul. Men den traditionen har ändrats.



Vad fint ni ska få det med alla ljusen.... har ni ordning på alla kablar och tåtar. Får jag se ett foto sedan? Här i stan skulle det bli rekord i ljus sättning i år! Måste nog ner i morgon en liten stund. Om det inte "tutar" för mycket,L. Ålderstecken???

Vet du.... min lilla virkning ska bli en..... liten halsduk,L. Kommer att visa,hihi!

Ha en fin och mysig advent!

2008-11-29 @ 13:16:31
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: design

Drosslemeyer nötknäpparen är otroligt bra.

Jag köpte en i PID.Se design butiken på Riddargatan 25.



Nästan för mycket snyggt där och på deras internet design butik http://www.pid.se

2008-12-04 @ 22:41:59
URL: http://www.pid.se

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se