Trädgårdsfundering nr. 2

Vi har ett ganska stort trädgårdsland, ca 60 kvm och på det står ett växthus.
Vinbärsbuskar, krusbärsbuskar, hallonplantering, jordgubbsland samt sparrisplantor
är det som växer på bestämda platser. För övrigt brukar vi odla potatis, bönor, lök,
morötter, sockerärtor, dill... kanske någon mer sort.

Här är en bild på trädgårdslandet, taget för ett par år sedan och kanske inte den bästa!
Det sträcker sig ett par tre meter till åt höger i bild där växthuset också står.


Nu till min fundering nr. 2! Och jag tar tacksamt emot förslag!
Jag tycker det är snyggt med pallkragar eller någon typ av odlingsbänkar och funderar på
det till smågrönsakerna. Hur ska jag i så fall placera ut dom? Det kanske blir 5 eller 6 stycken.
Ska dom stå bredvid varandra på rad... eller 3 och 3? Ska man ha till alla grönsakerna?
Alltså även potatisen? Jag vill bara inte att det ska se ut som en "brädgård"?
Till sockerärtorna har jag tänkt någon typ av träspaljé som matchar buskstöden då det
är snyggt med lite höjd i trädgårdslandet! Någon som har något bra förslag?
Jag kanske ska nämna att trädgårdslandet sluttar om det nu har någon betydelse!

Sedan har jag en fråga till er som odlar i pallkragar... torkar inte jorden ut snabbare,
är det någon som vet? Vi vill ju inte behöva vattna flera gånger varje dag!

Drömmen hade ju varit att ha sådana här som på bilden...


Bild: Hasselfors Garden, pris 599 kr

... men det blir nog pallkragar... som vi kanske svartmålar.
Den här odlingsbänken blev förresten vald till Årets trädgårdsprodukt 2010 eller
som utmärkelsen också heter Elmia Garden Award 2010 och då med motiveringen

"... finish i varje detalj. En produkt som förenar funktion och estetik på ett mycket
genomtänkt sätt. Hasselfors Gardens odlingsbänk uppvisar ett modernt och stilrent
formspår i miljövänligt material.
Den är inte bara ändamålsenligt utan ger också en
vacker inramning till trädgårdsentusiasterns stolta odlingar"
.


Ett par inspirationsbilder...

Bild: In the Greenroom



Bild: Odla

Kommentarer
Postat av: Living up North

Jag funderar oxå på någon slags odling i pallkragar så det här inlägget får jag hoppas får en uppföljning om nackdelar och fördelar med det.

2010-04-13 @ 15:53:04
URL: http://livingupnorthphotos.blogspot.com
Postat av: Mrs. b

Jag är ju novis, och får förhoppningsvis till lite egna odlingsbäddar i år - men jag har ingen bra input att ge.

Jag har ju också tittat på de snygga "lådorna" från Hasselfors. Maken menar att han kan bygga såna själv. Ex. i lärk om man vill, fast då vet jag inte om man kommer ner så mycket i pris. Men värmebehandlat trä (som Hasselfors är gjorda av) borde kunna bli billigare med egensnickrat. (Jag förutsätter att han kan fixa hörnen lika snygga, men det borde väl "bara" vara att såga ur i rätt mått och så kila i hörnen i varandra).

2010-04-13 @ 16:22:40
URL: http://mrsbandco.blogg.se/
Postat av: Henricks tankegångar - Inredning & Design

Jag odlar på landet i pallkragar. Som du säger så torkar jorden ut snabbt i högsommarvärmen. Jag har löst det med att sätta dammduk på insidorna och sedan blandat upp joden med torv, dock får man ju se upp med att man inte har för mycket så det blir för surt i jorden.



Men det har funkat väldigt bra, dessutom slipper man ju "sidoskott" av ogräs i springorna mellan kragarna.



Jag har också blandat med pallkragar och "fri land " för att få lite liv i landet. Men måste säga att pallkragarna hjälper ju lite till med att hålla borta harar, sniglar m.m



Mot ev sniglar som tar sig upp så kan jag rekomendera att vattna kragarna (eller smörja in ) de med kaffesump/kaffe, då sniglarna inte gillar koffeinet. Har funkat hos mig.



Blev ett långt utlägg. Ha en skön kväll. / Henrick

2010-04-13 @ 19:46:45
URL: http://henricks-tankar.blogspot.com
Postat av: InneoUte-Malin

60kvm är inte ganska stort. Det är enormt. :-) Ser härligt ut!



Jag såg en otroligt fin bild på ett köksland idag där de använt lite olika sätt att avgränsa planteringsytorna. Dels var det dock en avdelning med pallkragar tror att det var 3+3. Tycker att det är finast när man ställer dem i två eller fler rader så att det blir mysiga gångar mellan.



På den här bilden hade de även använt både låg buxbomshäck och låga flätade pil-"staket" för att avgränsa en del andra planteringar i köksträdgården. Det såg väldigt "levande ut". Svårt att förklara dock.



Jag kan tänka mig att det skulle vara snyggt att låta växter klättra på höjden i antingen flätade torn av pil som jag vet att jag har sett - eller bygga enkla spaljétorn själv som jag också har sett.



Totalt oförståeligt säkert. :-) Ser fram emot att se vad du hittar på.

2010-04-13 @ 22:31:40
URL: http://inneoute.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Jag har inga goda råd att komma med, men följer gärna dina trädgårdsfunderingar och beslut. Vi får väl se hur det blir? :)

Ha en fin onsdag.

Kram

2010-04-13 @ 22:32:48
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Hej igen!

Nej, jag har inte provat de där kanderade sockerärtorna. Jag är rädd att det ska bli för sött. Jag gillar sötsaker men det får inte bli för sött, då blir jag lätt äcklad. Men jag kanske får testa de där sockerärtorna. :)

Ha det gott.

2010-04-14 @ 00:32:39
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: agneta

Jag skulle behöva Dina fingrar i min trädgård. Vilken skön klorofyllblogg, me like like!



Agneta, Österlen

2010-04-14 @ 00:55:07
URL: http://wabisabihome.blogspot.com/
Postat av: Anna - Balkongliv

Svartmålade pallkragar är väldigt snyggt! Det ska jag ha (hoppsan, avslöjade kanske lite väl mycket om vad som är på gång här;-) och jag hittade den här bilden häromdagen på Humlans lott-bloggen: http://humlanslott.tradgardsblogg.se/files/2010/03/P7291198.jpg Fint! Att ha pallkragarna i rader är snyggt, vill man kan man ju förskjuta varje rad litegrann, för att skapa intresse utan att förstöra symmetrin.



Sen tror jag, som InneoUte-Malin, att blanda upp det med olika sorters avgränsningar skulle vara galet snyggt. Och svarta klätterstöd låter helt magnifikt!

2010-04-14 @ 07:54:24
URL: http://www.botaniccity.com/balkongliv
Postat av: InneoUte-Malin

Hej du. Jag såg bilden i boken "Allt om trädgård" av Marie och Björn Hansson som vi har hemma. Jag letade som hastigast på nätet men kunde inte hitta den. En bok du har kanske?

2010-04-14 @ 08:35:06
URL: http://inneoute.blogg.se/
Postat av: Hemmabloggaren

En sak är säker. Jag har tyvärr inget att bidra med i dessa frågor, även om jag önskar att jag hade.



Lycka till i vilket fall :D

2010-04-14 @ 10:36:43
URL: http://hemmabloggaren.blogspot.com
Postat av: Sandra | Inspirera Mera

Åh så underbart att kunna odla eget! Är det mycket jobb att ha en så stor odling? Jag är sugen på att odla lite egna grönsaker till det blivande huset, men har ingen erfarenhet alls.



Svar:

Det blev inte någon av lägenheterna vi tittat på. Förhoppningsvis hittar vi en snart så vi hinner njuta av balkongen!

2010-04-14 @ 18:08:39
URL: http://www.inspireramera.se
Postat av: DAHLARNA

Jag vill också ha något liknande dessa bilder. Typ pallkragar med eget köksland. Gärna någon egen pallkrage med bara fina färgglada blommor. Önskar mig en trädgårdsvärd... ;-)! KRAMAR!

2010-04-14 @ 23:20:54
URL: http://dahlarna.blogg.se/
Postat av: Frida

Oj vad de där pallkragarna fått bra med PR sista tiden :-) Helt galet kul! Kanske något att investera i till mammsen.

2010-04-14 @ 23:25:48
URL: http://www.trendenser.se
Postat av: Carina - inspirera

Jag gillar olika nivåer på "kragarna" Odla´s bild var jättfin! Jag är så sugen på de Hasselfors fina odlingskragar...men vi får se...

Lycka till!

Kramen.

2010-04-15 @ 08:56:04
URL: http://inspirera.bloggsida.se
Postat av: Therése

Ja det var verkligen inget dåligt trädgårdsland du har (blir en hel del att rensa kan jag tänka!) ;-)



Har inga direkta tips om pallkragarna...men med dina goda smak så är jag säker på att det blir ett jättebra resultat!!



Ha det så gott...Kram!

2010-04-15 @ 12:22:51
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se