Room 328

För sex år sedan när vi höll på med planering av ombyggnaden av vårat hus använde jag mig
av ett program som heter Room 328 för att planera våra badrum. Det var verkligen perfekt
då jag kunde rita upp vårat badrum efter exakta mått, lägga in fönster, dörrar, möbler osv.
För ett tag sedan fick jag erbjudande att testa Room 328 igen, naturligtvis en uppgraderad
version och jag var inte sen att nappa på det. Jag valde att rita upp badrummet igen.


Det här är några förslag som jag ritade 2003.


Det tar ett tag att sätta sig in i hur programmet fungerar... även om jag kom ihåg en del.
Att rita upp ett rum efter mått är inte särskilt svårt men jag tyckte det var krångligt att få
till snedtak eftersom vi har det i vårat badrum... där misslyckades jag helt och gav till slut
upp. Fönster och dörrar finns flera modeller att välja mellan och det är enkelt att ändra
måtten så det stämmer med verkligheten. Det roligaste kommer ju sedan när man ska
kakla och lägga in möbler. Då finns det hur mycket som helst att välja bland, nästan för
mycket så ett tips är att man bestämmer sig för vilken stil man är ute efter, färg osv. för
att snäva in alternativen. Eller varför inte först besöka kakelbutiken och välja ut några
sorter och sedan leka fram förslag i Room 328. Det bästa är nämligen att man kan fota
sitt projekt i 3D och även skriva ut en lista på sorter, åtgång och kostnad vilket är bra,
särskilt om man har flera alternativ att välja mellan, samma gäller för möbler.


Så här ritade jag det denna gång!. Ni ser likheterna från de tidigare bilderna men
detta stämmer mer med hur det ser ut verkligeten, dock ej färgen! Det blev petrol
vilket jag är glad för idag, känner mig riktigt trendig med den färgen just nu!





Företagen som finns representerade i programmet är bl.a. Ikea, Svedbergs, Villeroy & Boch,
Tapwell, Miller, Hafa, Hansgrohe, CC Höganäs, ORAS, Mora, IFÖ ... ja, hela 93 leverantörer!
Tyvärr inte Wennstams kakel där vi köpte vårat... inte än i alla fall!


Nu inriktade jag mig bara på badrummet som sagt men man kan rita upp vilket rum
som helst... ja, hela huset! Tyvärr finns det inte lika stort utbud på köksinredning så
det kan få komma med på önskelistan. Det samma gäller fler möbelföretag för som
inredningsintresserad vill man ha mycket att välja på och gärna även lite mer findesign,
för när man ändå är på gång så vill i alla fall jag prova och testa och titta.

Var hittar man då detta program? Jo... det gör du här.
Jag tycker det är ett suveränt verktyg för att visualisera ett rum, man får en jättebra bild
på hur det kan bli. Det finns en kostnadsfri version om du vill prova men du kan också
välja att köpa Premiumversionen med fler valmöjligheter! Jag testade den senare.

Är du nyfiken på att se hur mitt badrum blev? Klicka då här!




Jag tar tillfället att hälsa nya läsare VARMT VÄLKOMNA hit! Ser att ni blivit fler!

Om du vill följa mina inlägg här på bloggen så kan du ta en kostnadsfri prenumeration
på Proforma. Då trycker du bara på knappen strax nere till höger "Följ bloggen", den
med den blå runda pricken och följer sedan instruktionerna som kommer.
Ja, ni som är medlemmar på bloglovin´ vet ju redan hur detta går till!

Kommentarer
Postat av: Åse

Det är så roligt att leka med sådana här program, jag har jobbat med ett annat liknade och hann rita otaliga drömversioner av vårt lilla badrum!

2009-11-17 @ 17:53:01
URL: http://www.interiorguiden.se
Postat av: Maria

Hej Irene,



tack för receptet på brödet. Det var supergott!!!



Bordet Bill blev kanon där hos er. Vad kul det är när saker kommer tidigare. Det hände oss också med vår soffa som även den kommer fån MIO.



Vart har du köpt era barstolar? Är på jakt efter nya. Vi köpte billiga rackare i all hast med samma vi flyttade in och ibland får man faktiskt vad man betalar för. Våra gnissnal och släpper i skinnet och är inte alls roliga. Era ser fina ut. Verkar som själva trumpetfoten inte är så stor och det ser ut som om det är ett handtag bak på sitsen. Ser jag rätt?



Kram Maria

2009-11-17 @ 19:15:30
URL: http://lundinsnyahus.blogspot.com
Postat av: merzak

wonderfull and very happy to read you again.

cordialment

2009-11-17 @ 19:38:52
Postat av: Annelie

Vilken fin blogg du har och så fin matplatsen blev med det nya bordet!

2009-11-17 @ 20:31:23
URL: http://dansbanegatan.blogg.se/
Postat av: pysseliten

Vi testa med det pogrammet med tyckte det var för krångligt , men vi har ju ingen bar datavana .

Men badrummet är på gång i allefall :)

Ni har ett kanon fint badrum :)

2009-11-17 @ 21:01:00
URL: http://pysseliten.blogg.se/
Postat av: pysseliten

Vi testa med det programmet med tyckte det var för krångligt , men vi har ju ingen bar datavana .

Men badrummet är på gång i allefall :)

Ni har ett kanon fint badrum :)

2009-11-17 @ 21:01:04
URL: http://pysseliten.blogg.se/
Postat av: pysseliten

Vi testa med det programmet med tyckte det var för krångligt , men vi har ju ingen bar datavana .

Men badrummet är på gång i allefall :)

Ni har ett kanon fint badrum :)

2009-11-17 @ 21:01:09
URL: http://pysseliten.blogg.se/
Postat av: InneoUte-Malin

Det är så kul att sitta och rita upp både hus & trädgård med olika verktyg. Lätt att förlora sig bort timvis. :-) Ett fint badrum har ni i alla fall. Modigt OCH snyggt med petrol. :-)

2009-11-17 @ 21:07:20
URL: http://inneoute.blogg.se/
Postat av: milla-andante

Det måste ju underlätta massor! Och superfint blev det ju!! Fast, det tror jag inte beror så mycket på programmet som på inredaren själv..:) Hon som börjar på I och slutar på rene...

Kram

2009-11-17 @ 23:46:25
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: House of Jammi - blogg och webshop

Verkar superpraktiskt att kunna planera och se i 3D innan man ger sig på verkligheten.

2009-11-18 @ 00:16:39
URL: http://houseofjammi.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Vad kul att du tipsar om det här. Man kan ju vilja renovera fler rum. ;)

Vi använde oss av IKEA:s ritningsmall som finns på nätet och den funkade också jättebra. Köket var uppritat och klart och när vi kom ner till butiken så var det bara för säljaren att kolla igenom ritningen och lämna ev tips.

Super!

Ha en fin onsdag.

2009-11-18 @ 00:36:00
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Junitjej

Vilket praktiskt program och ett sådant fint badrum!

2009-11-18 @ 05:50:14
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Lotta

Jag har bara provat programmet lite grand än.

Men snart ska vårt relaxrum börja planeras,

och det lutar åt "plattor" från Dekora, som ju också finns med i programmet:)



Så här ska snart ritas:)



kramis

2009-11-18 @ 06:35:57
URL: http://lotenlind.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Vilket bra tips. Passar bra att prova på, nu när jag drömmer m att göra m vårt badrum!



Ha en bra dag!



Kram Pernilla

2009-11-18 @ 08:56:47
URL: http://vardagslyxhosnilla.blogspot.com

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se