Pepparkaksrecept

Jag fick en önskan från Viveka på Humlebacken om receptet
på pepparkakorna jag skrev om här om dagen... så här kommer det!



Skurna pepparkakor
ca 70 st

100 g smör
1 dl strösocker
3/4 dl sirap
2 tsk kanel
1 tsk malda nejlikor
1 tsk mald ingefära
1,5 krm Cedroolja (finns på Ica)
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 dl skållad, grovhackad mandel

Gör så här:
Blanda smör, socker, sirap och kryddor i en kastrull. Värm alltsammans
under till smöret smält. Låt blandningen bli helt kall.
Blanda mjöl, bikarbonat och den hackade mandeln och blanda det med vätskan.
Var försiktig med mjölet, vi brukar inte använda allt.
Rulla degen i 2-3 längder, ca 4-5 cm tjocka och lägg dom i plastfolie i kylen till nästa dag.

Nästa dag: Sätt ugnen på175 grader. Smörj plåtarna.
Ta fram degrullarna ur kylen,  en i sänder och skär i tunna skivor, ca 2-3 mm.
Lägg dom på plåten och grädda kakorna mitt i ugnen ca 6-8 min.

70 stycken är inte mycket!
Vi gör i alla fall dubbel sats... om inte tredubbel!



Uppdatering:
Det verkas som om ICA inte har Cedroolja i sitt sortiment längre.
Den går att hitta på Hemköp!


Uppdatering igen:
Har fått veta att Ekströms cedroolja har plockats bort ur sortimentet och den olja
som bäst motsvarar denna finns att köpa via Essencefabriken.


Kommentarer
Postat av: Viveka på Humlebacken

Tack, ska se om jag hinner prova den här julen:)

ser underbara ut!

2008-12-11 @ 18:51:40
URL: http://humlebacken.blogg.se/
Postat av: Frida

Mums det där lät gott! Jag ska bjuda på tjej/glöggkväll på tisdag, kanske kan vara ngt att bjuda på!

2008-12-11 @ 19:17:29
URL: http://husmusen.blogg.se/

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se