God kaka och nytt litet liv

Hoppas ni klarade er från regnet igår. Vi hade fint väder ute vid havet, inte mycket sol men det var uppehåll och hyfsat varm i alla fall. Men att sitta ute på kvällen var inte att tänka på så grillmaten fick vi äta inne. Till kaffet hade jag gjort en jättegod kladdkaka men inte den vanliga klassiska med choklad utan citron och vanilj, en citronkladdkaka med andra ord! (Jodå... vi åt jordgubbar igår också) Supergod var den, så jag tänkte dela med mig av receptet. Vi hade också all anledning att fira dagen (som jag hintade om igår) då ett litet knyte kom till världen denna midsommarafton. En liten midsommarflicka... och mitt nya barnbarn! Och med det önskar jag er en fortsatt fin midsommarhelg!
 
 
Recept är hämtat från tidningen Hembakat och så här gjorde jag: 1 citron gärna ekologisk, 150 g smör, 3 ägg, 3 dl strösocker, 2 tsk vaniljsocker och 2 ½ dl vetemjöl. Garnering: Florsocker och hallon.
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull, ta bort från värmen. Tvätta citronen och riva endast det gula skalet med rivjärn, den fina sidan, samt pressa 1-2 msk citronsaft. Blanda ihop alla ingredienser utom äggen i kastrullen. Rör i ett ägg i sänder till en jämn smet och häll den sedan i en väl smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda i ugnen ca 20-22 minuter. Den ska börja vara lite kladdig en bit in från kanten, ca 5 cm för att inte bli alltför genomgräddad. Jag tycker det är gott med hallon till också och det ger lite färg med. Servera med grädde... och njuuut.

Kommentarer
Postat av: Mian på Finaste mattan

Stort grattis! : )

Svar: Åh... tack! :)
Irene

2015-06-20 @ 22:13:06
URL: http://finastemattan.blogspot.se/
Postat av: Lena jagochvitt

Grattis till er. Ännu en av den där finaste sortens efterrätt.
Jag får nog vänta minst 10 år på min!
Kram

Svar: Tack snälla du! Ja, man njuter nästan mer på "äldre" dar" ;)Och det kommer tids nog för dig med, säkert! Ditt eller dina barn (?) kanske är yngre än min dotter så så sett kanske väntan blir lika lång.
Kram
Irene

2015-06-21 @ 01:46:04

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se