Julstök, flyttfynd och julljus

Nu är det julstök i stugan för fullt, granen är på gång och skinkan i ugnen. Städ och praliner står på tur! Och i bakgrunden spelas Sarah Dawn Finers "Winterland"! Men en paus emellanåt är man väl värd och då passar jag på att visa er den fina ljusstaken som höll på att gå till återvinningen igår när jag fick se den bland flyttkartongerna hos min mamma. Jag är ju bra svag för raka linjer och grafisk touch så den lade jag snabbt beslag på. Den här heter Asp Tagers stage och kommer från Asp-Holmblad. Jag hittade lite info på Porslinsbloggen... Den var populär på 60-talet och ljusen man sätter i är tunna, tunna och kallas för blomsterljus. Originalidéen kom från danska Paro designs och Dansk design som gjorde de första modellerna (den här av Jens Quistgaard känns nog igen). Sedan kom varianter och kopior från andra danska företag och även från Japan. Så jag får väl se min som en kopia då men nästan finare än många av originalen. Tanken är nog att det ska sitta ett ljus i varje hål men jag tycker det blir alldeles lagom men de fyra i mitten, lite som en advensstake. Nej, hörrni... åter till granen!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nilla Tankebubblor

Fint! Ha en skön tredje advent och en God Jul!

2013-12-22 @ 15:32:24
URL: http://tankebubblor.blogg.se/

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se