Piontulpan

Kvalitén på tulpaner är inte längre den samma, särskilt inte på de vita som jag brukar köpa. Kanske det är sorter som inte är lika bra som de i början av säsongen. Men på torget i stan finns en handlare som har så fantastiska tulpaner i olika modeller och färger och i fredags fick en bukett orange piontulpaner följa med mig hem. De är lite dyrare än de vanliga man köper i matbutiken men det är det värt! Det ska bli spännande att se hur de utvecklas under veckan... i dubbel bemärkelse. För det är många blad som ska vecklas ut.
 

Kommentarer
Postat av: Lena

Min blomsteraffär kallar dem Franska tulpaner och jag trodde först det var just pioner.
Jag köpte vita för någon vecka sedan, de böjde sig ner ganska snart eftersom blomman är tung, men de stod vackert en dryg vecka.

Lycka till med dina!

Kram

Svar: Fast franska tulpaner är väl dom med jättelång stjälk som böjer sig så graciöst. Man kan också slingra dom i en vas. Sådana har jag också haft! Men dom här kallas ju för piontulpaner just för att de har så många kronblad och liknar pioner när de är utslagna. Så har jag hört! Vackra är dom i alla fall! Nu börjar de slå ut och tyngden märks!Kram
Irene

2013-04-28 @ 11:05:45
URL: http://jagochvitt.blogspot.com
Postat av: Britta

Å, så vackra! Köpte en 10-bukett rosa-vita, lite knoppiga piontulpaner. Har aldrig sett sådana förut. De stod i rejält med vatten i affären, så de fortsatte att växa hemma. Nu efter tre dagar har de slagit ut och de gör mig så lycklig. Jag älskar tulpaner och tycker det är tråkigt varje år, som säsongen är slut.

2016-05-05 @ 12:02:14

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se