Trädgårdens finrum

Det finns några delar av trädgården som jag tycker mer om än andra. Den gamla stentrappan med den säkert lika gamla rhododenron som växer där är ett exempel. Busken var inte mycket att hoppa jämfota över när vi flyttade in. Under den växte full av ormbunkar som fått foga fritt om utrymmet i flera år och alldeles tagit över. Efter att vi rensat och hållit efter sedan dess har vi nu en buske som frodas som bara den... trots att det inte är mycket till stam, alldeles uppfläkt som den är. Men vi njuter så länge det går. På den här första bilden står jag ovanför trappan, till höger syns lite av rhododendron, eller stammen i alla fall och till vänster har vi ett stenparti. Den här utsikten älskar jag just nu när gullregnet blommar och pärlbusken avlöser jasminen med vit bloming. Hela den här sidan av trädgården kallar jag för finrummet! Ska visa er varför...


Vänder jag mig till höger när jag står där ovanför trappan ser man den här gången som leder till framsidan. Den långa rabatten på vänstersidan är full med blå Vinca Minor och fyra dvärgsyrener på rad... dom är väl egentligen inte så små längre. Här blommar det nu överdådigt... och ni skulle bara känna doften! Lovely! I rabatten till höger växer en grön och vitrandig funkia som vuxit där sedan urminnes tider så jag har ingen aning om vad den heter. Soffan längst bort är gammal, den renoverade vi förra året. Inte riktigt min stil men den passar mig bättre så här.


Om man sedan går nerför trappen och ställer sig lite hitom den vita busken som syns på första bilden ser man rhododendron från ett annat håll och då ser man också hur stor den är och att den nästan ramlar ner över gräsmattan. Och syrenerna syns uppe på muren och i förgrunden den andra gamla rhododendron. Det blommar så fantastiskt mycket i år att jag aldrig varit med om maken.



Och en mer helhetsbild. Ja, ni ser själva vad det blommar! Magiskt! Jag älskar ju inte precis rosa som färg i inredning men här ute gör det sig hur fint som helst och jag skulle inte vilja vara utan allt det här. Och inte mängden heller, ute får det gärna vara mycket och svulstigt. Tvärtemot inne! På nästa bild syns syrenerna mer och det är märkligt att ett av träden är så mycket mindre. Vi ska klippa dom andra efter blomningen så kanske det kommer i fatt, hoppas det!








Ja, detta är bara en del av trädgården... ... för vänder man bara blicken lite åt vänster från bilden ovanför så ser man det här. Spireor av olika slag, paradisbusken, köksträdgården... fast det får bli en annan gång för nu har ni säkert tröttnat. Men innan vill jag bara nämna att vinnaren i tävlingen presenteras under veckan... så vet ni!


Kommentarer
Postat av: The Life Of Yarp - Live you life before someone else does it for you!

underbar trädgård ni har. ser sagolik ut!

2012-06-12 @ 20:21:32
URL: http://yarp.blogg.se/
Postat av: Lisa

En så vacker trädgård du har helt underbar, visst är det skönt att bara gå och lukta och titta och bara vara....

:)

Lisa

2012-06-12 @ 20:45:35
Postat av: Jessica

Helt underbar! syrenernas färg är helt fantastisk!

2012-06-12 @ 22:23:44
URL: http://retrolyckan.blogg.se/
Postat av: Linda

Ooooo vad jag gillade gången med Vina Minor. Kände nästan doften också :)



Kram Linda

2012-06-12 @ 22:24:22
URL: http://alltochelleringet.blogspot.com
Postat av: Lena

Ja, jag kan bara hålla med...en sån underbart vacker trädgård ni har. Antar att livet där känns fint!

Jag funderar på att ha en dvärgsyren i kruka, efter att ha sett dina blir det nog så!



Kramar

2012-06-12 @ 22:42:24
URL: http://jagochvitt.blogspot.com
Postat av: Odd brown bird

Jag tror jag döööör så vackert! Är det paradiset jag ser? =)



Kram

2012-06-13 @ 17:59:20
URL: http://www.oddbrownbird.com
Postat av: Anonym

Wow vilken vacker tomt! hur många år har det tagit för den att växa upp och bli så frodig och fin?

2012-06-21 @ 20:36:48
Postat av: Proforma - Irene

Svar: Många år! Huset byggdes 1929 och trädgården anlades väl ungefär då också och var som det var förr... massor av fruktträd. Med åren har det ändrats och sedan vi tog över har vi inte lika många fruktträd längre, de har blivit för gamla. Men vi har planterat några nya i alla fall. Rhododendron är minst 60 år men de fyra syrenerna planterade vi för 8 år sedan, de växer snabbare. Likaså Vinca Minor och spireorna.

2012-06-21 @ 22:33:35
URL: http://proforma.blogg.se/

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se