Sylt, saft och... paj

Syltar och saftar ni hemma? Jag gjorde mycket sådant förr.
Plockade jordgubbar och gjorde egen sylt och rårörd saft.
Nu för tiden sträcker det sig bara till att göra äpplemos och att frysa in äpplebitar till paj.
Några bra hjälpmedel som man kan använda sig av är...
      
Äppelklyftare                                                      Äppelskivare


                        

                                    Kärnborttagare                                         
för körsbär                                            för plommon

Klyftare och skivare hittar man i de flesta matbutiker men även
Verner & Verner, Bluebox, Smarta Saker osv...




Äppleskalare finns hos Bagaren och Kocken






För sylt och saft har Ikea mycket prisvärda burkar och flaskor (klickbara)

                
Burk
10 kr                                      Flaska 15 kr



Hos Balders Hage finns också en del






Så här i äppeltider tänkte jag dela med mig av ett recept som
tillhör våra ABSOLUTA favoriter här hemma (mannen bredvid nickar)
Ni måste bara prova!
Skoj... skulle det vara om ni sedan lämnar en kommentar om vad ni tyckte om den!





Kommentarer
Postat av: Annika

Åh, så gott med äppelpaj! Den ska jag prova!

2008-09-12 @ 18:04:20
URL: http://www.flexinredning.blogspot.com
Postat av: Mrs. b

Den lät ju jättegod!

Nä, sylta och safta blir det inte så mycket av här hemma. Men vi brukar däremot få en del lingonsylt från farmor&farfar - det är ju jättegott!

2008-09-12 @ 20:14:25
URL: http://mrsbandco.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Jo, jag både syltar och saftar. Smakar så mycket bättre än det köpta och dessutom vet jag vad som finns i det hemgjorda. Äppelklyftare har jag köpt tidigare och den är kanonbra!

Ha en jättebra helg.

2008-09-13 @ 11:26:08
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com/

Tack för att du tycker till:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Hem & Inredning

Top Hem & Trädgård bloggar





Topplista Favoritlistan.se